Impact volgens bibliothecaris Carla Bellaard

Geplaatst door Sander Roovers | 20 september 2019 | impact

Geschreven door Carla Bellaard

DURF! verkent thema’s graag grondig. Zo geven we richting aan de zoektocht naar innovatie en ondernemerschap in maatschappelijke organisaties. We verzamelen input uit legio bronnen om jou een gevarieerd beeld te geven. Vandaag duiken we samen met Carla Bellaard van Theek 5 in het thema Impact.  

Wat is je achtergrond?

Na de opleiding Bibliothecaris in Openbare Bibliotheken ben ik via het Goethe Instituut in Rotterdam in de Openbare Bibliotheken terechtgekomen, namelijk in Dongen, Raamsdonk en nu in Oosterhout e.o. bij Bibliotheek Theek 5. Van Bibliothecaris naar Specialist media en Mediacoach. Bij de opkomst van internet werd de vraag gesteld: Is internet iets voor Openbare Bibliotheken? Dat bleek zo te zijn. Als je het zo terugleest, is het grappig!

Carla Bellaard

Carla Bellaard

Na de start van het geven van internetcursussen aan klanten bleek ik dat goed te kunnen en een nieuwe passie werd geboren. Wat een heerlijk gevoel om mensen te stimuleren nieuwe dingen te leren die zij nodig hebben om mee te kunnen in de maatschappij. Naast leren, is ook het verhogen van zelfvertrouwen hierbij belangrijk. Visualiseer: een 75-jarige vrouw die nu zelf kan internetten of een tienjarig meisje dat een heel spel geprogrammeerd heeft met Scratch en dan ook de andere kinderen nog even verder helpt. En een 12-jarige jongen die het na diverse pogingen toch lukt om een deurmatverklikker te maken in ons Ontdeklab.

Later ben ik de NOMC-opleiding gaan volgen, want ik zag grote kansen voor de bibliotheek, en mezelf natuurlijk, op het gebied van mediawijsheid. Bij Theek 5 heb ik de poot mediawijsheid opgezet en het is gelukt om dit langzaam goed uit te breiden samen met mijn collega Mediacoaches. We bieden een uitgebreid aanbod digitale geletterdheid aan het onderwijs en aan de inwoners van ons werkgebied, zowel volwassenen en jeugd, waarbij we veel samenwerken met diverse organisaties. Ook verzorg ik de scholing op digitaal gebied van de collega’s. Daarnaast signaleer ik trends op digitaal gebied en selecteer ik kanshebbers voor Theek 5. Oh ja, ik ben ook nog webmaster. Een mooie afwisselende functie waarin ik goed mijn ei kwijt kan. Lekker veel vernieuwingen op dit gebied. Het is nooit saai.
Overigens draag ik onze collectie nog altijd een warm hart toe. Ik probeer hier zo vaak mogelijk een verbinding mee te leggen.Ook heb ik veel interesse voor online leren en blended learning. Wat was ik trots dat ik samen met een collega van Cubiss een online cursus kon maken over mediawijsheid voor ouders van kinderen van het basisonderwijs: Stap in de online wereld van je kind en later ook nog met subsidie van Route2020: Dyslexie onder de knie met een collega en diverse partners. Ook waren we zeer tevreden over het succes van onze Techdoedagen. Honderden bezoekers, wat een reuring in de bieb, wat een impact! Dan ga ik echt heel tevreden slapen die dag.

Welke dromen en idealen ga je nog waarmaken?

Ik zie veel kansen voor makersplaatsen, waar maken, uitvinden, programmeren en leren samenkomen. Ik zou graag willen dat we in elke gemeente een medialab kunnen opzetten met een scala aan activiteiten voor jeugd en volwassenen in samenwerking met maatschappelijke instellingen en lokale bedrijven.

Ook zou ik graag willen dat elke basisschool in ons werkgebied Theek 5 ziet als een betrouwbare en professionele samenwerkingspartner op het gebied van digitale geletterdheid. Daarnaast zou ik graag meer activiteiten willen ontplooien op het gebied van online en/of blended learning. Heb je de nieuwe online cursus AI (artificiële intelligentie) al gezien? Zit goed in elkaar, visueel heel aantrekkelijk en een mooi voorbeeld van spelend leren. Die had ook wel mee willen maken. Prima voorbeeld van kennisdeling en informatieverstrekking aan de burger. Binnenkort komt ook de kinderversie uit.

Op welke manier draag jij bij aan innovatie en vernieuwing binnen Theek 5?

Door digitale geletterdheid en ontwikkelingen op digitaal gebied steeds een goede plek te laten innemen in het beleid en door nieuwe trends te (laten) implementeren en collega’s hierin mee te nemen en te enthousiasmeren. En niet onbelangrijk: steeds mezelf te vernieuwen en kritisch te blijven.

Wat is jouw relatie of fascinatie tot het thema Impact?

Ik vind mijn werk met name interessant omdat de bibliotheek veel impact heeft op de burger. En zo hoort dat ook bij een gesubsidieerde instelling.

Wat is absoluut het nummer 1 boek dat DURF! fans moeten lezen rondom het thema Impact?

Het best verkochte boek ooit met deze titel‘: een boek over hoe cijfers ons leiden, verleiden en misleiden geschreven door Sanne Blauw.

 9200000097776310

Welke nieuwe inzichten heb je opgedaan na het lezen van dit boek?

Het boek gaat over ons, cijferconsumenten. Want wij laten ons verleiden en misleiden. Sterker nog, we laten ons erg vaak leiden door cijfers. In ‘Het best verkochte boek ooit’ stelt Sanne dat de invloed van deze cijfers véél te groot is geworden in ons leven. Voor mij ook een eyeopener. 

Heb je misschien ook nog kijk- of luistertips gerelateerd aan het thema Impact?

De Netflix documentaire ‘The Great Hack’, over het privacy-schandaal rond Facebook en Cambridge Analytica. Ik vond in deze documentaire de impact van gepersonaliseerde content via sociale media door technologische bedrijven erg indrukwekkend. Van de Persuadables zijn nu al 5.000 datapunten bekend en dit aantal breidt zich heel snel uit. Mooie zin in de documentaire: “Hoe verscheurde de droom van een verbonden wereld.”

Als jij een boek gaat schrijven en uitbrengen; wat zou de titel zijn van dat boek?

‘Delen maakt je rijker’.

Waarom zou uitgerekend dat boek een bestseller worden?

Ik zou willen dat het een bestseller wordt. Het zou toch heel fijn zijn als we als bibliotheken meer zouden delen. Ik vind het zonde van tijd en geld als we op diverse plaatsen hetzelfde ei lopen te leggen.

Aan wie wil je het stokje doorgeven?

Aan Reda van der Putten van Bibliotheek Eemland. De leestips van Reda lees je snel op DURF!.

Plaats een reactie

Verplichte velden