Millennials smachten naar authenticiteit

Geplaatst door Sander Roovers | 7 december 2016 | Authenticiteit

Geschreven door Mayke Peeters

Volgens nieuws- en mediawebsite DutchCowboys ontstond de trend authenticiteit in 2010. Het jaar waarin ik – en velen met mij – hun laatste stappen richting volwassenheid gingen zetten. Die velen met mij, die noemt men ook wel Generatie Y. Een mooiere, treffendere term voor mijn generatie vind ik ‘millennials’.

Omslagen

Wij millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000 en zijn daarmee de eerste generatie die grotendeels in een digitale wereld zijn opgegroeid. Het verschil met de generatie na ons, ook wel de ‘digital natives’, is dat wij nog weten hoe de wereld was vóór de zogenaamde digitale revolutie. Wij zijn de generatie van omslagen. Niet alleen de omslag van het millennium, zoals onze naam al verklapt, maar ook de omslag van analoog naar digitaal, van offline naar online en van bezitten naar delen (de deeleconomie, wie kent ‘m niet). We zijn gewend aan snelle veranderingen. En dat maakt ons interessant; we zijn misschien wel de meest begeerde en besproken doelgroep. Maar ook een heel kritische.

o-millennials-facebook
Dichtbij jezelf blijven

Inez Groen en Jeroen Boschma noemen in hun boek ‘Generatie Einstein’ authenticiteit als één van de kernwaarden van de millennials. Ook als ik mijn mede-millennials vraag wat authenticiteit voor hen betekent, blijkt dat ze hier een duidelijke visie op hebben. Authenticiteit betekent voor de millennial dichtbij jezelf blijven, eerlijk, open en oprecht zijn, maar ook uniekheid, originaliteit en herkenbaarheid. Niet alleen als persoon, maar juist ook als merk. Volgens Groen en Boschma verliest een bedrijf dat hip doet, maar het niet is, het respect van de millennial. Zulke bedrijven zijn namelijk niet trouw aan zichzelf, en daarmee niet-authentiek. Of zoals één van mijn mede-millennials aan mij omschreef: “Het nastreven van authenticiteit maakt iets minder authentiek.” Daarnaast toont onderzoek van Forbes en Elite Daily aan dat slechts 1% van ons millennials zich laat overhalen door een mooie advertentie. Advertenties en reclame-uitingen ervaren wij namelijk als niet-authentiek en deze worden dan ook zo veel mogelijk vermeden.

“Het nastreven van authenticiteit maakt iets minder authentiek.”

We zijn volwassen

Er moet niet vergeten worden dat wij millennials lang niet allemaal jonkies meer zijn. De oudste millennials zijn al rond de 36 jaar oud en velen van ons zijn papa’s en mama’s, maken carrière en hebben (volgens een ander artikel van DutchCowboys) een ongelofelijke koopkracht. Hiermee oefenen wij ondertussen flink wat invloed uit op de wereld, en wij verwachten dat merken dat ook doen. Volgens het eerdergenoemde onderzoek van Forbes en Elite Daily zit de economische crisis nog vers in ons achterhoofd en waarderen we het dan ook des te meer als merken hun lokale gemeenschap ondersteunen of op een andere manier de wereld een stukje mooier maken. Dat maakt een merk authentiek. We zijn dan ook gevoelig voor mooie verhalen en vinden het belangrijk dat we ons kunnen identificeren met een merk. Dus: zo lang je als merk een eerlijk en authentiek verhaal vertelt, bij jezelf blijft, en dat niet forceert, zijn wij millennials eigenlijk de moeilijkste niet.

Welke merken vind jij authentiek? En welke merken vind je totaal niet authentiek? Deel ze hieronder vooral in het reactieveld!

Plaats een reactie

Verplichte velden